Skip to main content

Rooma kooliharidus


Hariduse eesmärk ja üldolemus
Roomlaste kasvatusideaali mõjutasid kreeklased. Tarvis oli kasvatada Roomale truusid kodanikke, kes rahuajal saaksid ära elada oma põllust või käsitööst ja sõjaajal lööksid kaasa sõdurite rollis. Õpetusstiil oli väga praktiline: keskenduti oskustele ja teadmistele, mida oli tarvis igapäevaelus. Omandati põhioskused nagu kirjutamine ning arvutamine.
Hariduse korraldus
Roomas jagunesid koolid kolmeks erinevaks tüübiks:

  •  Literaatorite koolid ehk algkoolid

Literaatorite koolid keskendusid lugemisele, kirjutamisele ja arvutamisele, aga teadmisi anti ka põllumajanduse ja ravikunsti kohta. Lapsed said seal õppida asuda umbes seitsmeaastaselt.
Klassiruumis oli tüüpiliselt laud ja pingid. Õpetaja andis oma ainet poodiumilt, kuid ta mitte ei seisnud, vaid üldjuhul istus seljaga toolil. Õpilastel laudu ei olnud: roomlaste meelest oli kirjutamine igas asendis mugav. Küsimustele vastuseid andes pidid õpilased püsti tõusma. Sageli toimus õppetöö hooppis värske õhu käes.

  •  Grammatikuse koolid

Grammatikuse koolis loeti klassikalisi teoseid ning arutleti nende üle, süvendati teadmisi kreeka ja ladina keelest, ajaloost. Tavaliselt käidi seal vanuses 12-16 aastat.
Kool oli üsna hästi sisustatud. Leida võis kuulsate kirjanike büste ja võib-olla isegi geograafilisi kaarte. Sageli asusid klassiruumid tänava ääres eesriide taga, et tänaval sagivad inimesed õppetööd liialt ei häiriks. Igaüks võis sisse astuda, sagedasteks külastajateks olid lapsevanemad, sõbrad ja needki, kes lihtsalt soovisid tunde pealt kuulata.
Enamiku ajast kõneles õpetaja. Õpilastel oli vähe võimalusi sõna sekka öelda, sest nende ülesandeks oli märkmeid teha. Vaheldusrikkust pakkusid ülesanded, kus pidi luulet proosasse ümber panema või koostama jutukesi mütoloogilistel teemadel.

  •  Retoorika koolid

Retoorika koolid valmistasid õpilasi ette poliitilisemaks elusuunaks, kus tarvis kõnesid koostada ja neid ette kanda. Sinna sai sisse astuda peale grammatikuse kooli lõpetamist.
Tüüpilised ülesanded, mis õpilastele anti, hõlmasid süüdistuskõnede kirjutamist erisuguste pahede vastu (kõrkus, jumalateotus) ning mõne kuulsama inimese või kangelase kõne kirjutamist teatud situatsioonis.

Suvevaheaega said õpilased nautida neli kuud (juunist oktoobrini) ning õpingute vältel oli neil iga üheksas päev vaba.
Selline õpetus leidis aset üldjoontes kuni impeeriumi lõpuni. Imperaatorite ajal hakkas riik siiski haridusküsimustesse vaikselt sekkuma. Näiteks Augustus asutas kooli oma palees, makstes õpetajatele palka, ja Hadrianus avas suure hulga koole, pakkudes neile rahastust ja määrates riigipalka saavaid õpetajaid.

Õpetaja
Roomlaste meelest oli üks õige õpetaja ütlemata karm, kannatamatu ja vihane. Mida vihasem ta oli, seda parem. Õpetaja karjumist ja sõimu võis kuulda mitmete tänavate kaugusele. Kardeti, et liiga pehme ja vastutulelik õpetaja hellitab ja rikub lapsed ära. Ühtlasi nähti vihapursetes pühendumust oma töösse, sest see näitas, et ta tahtis anda endast parima. Füüsilised karistused olid täiesti tavapärased, levinuim oli joonlauaga käte tagumine, kuid raskematel juhtudel võeti välja nahkrihm.
Algkoolide õpetajad tulid tavaliselt ühiskonna madalamatest kihtidest, sageli olid nad vabakslastud.
Retoorika koolides oli õpetajateks tuntud riigimehed ja advokaadid.


Kasutatud kirjandus:
Tilk, M. (2003.) Kasvatus eri kultuurides 1. Tallinn: M. Tilk.

Comments

Popular posts from this blog

Sparta kooliharidus

Hariduse üldeesmärk: Põhirõhk oli füüsilisel kasvatusel, mis pidi andma riigile kaitsja. Oluline oli saada elanikkond alluma käskudele ja reeglitele ning olema distsiplineeritud. Hariduse korraldus: Kool algas 7. eluaastal ning siis paigutati lapsed elama perekondadest eemale – õppima ja elama riiklikesse kasvatusasutustesse. Nii oldi kindlad, et kasvavad sarnased spartalased, kelle mõttemailm ning füüsis on kooskõlas riikliku nägemusega. Hariduse said nii poisid kui ka tüdrukud. ·          Poiste kasvatus: Õpetuse märksõnadeks võib pidada distsipliini, kiitust ja karistust. Poistest pidid saama vaprad, julged ja surmapõlglikud sõdalased. Hariduse põhirõhk oli füüsilisel kasvatusel, mille sisu oli kreeka viievõistlus, mis koosnes maadlusest, jooksust, kaugushüppest, kettaheitest ja odaviskest. Kuigi kehalised võimed ja oskused olid esmatähtsad, õpiti veidi ka arvutamist, lugemist ja kirjutamist, kuid see oli selgelt teisejärguline. Tänu sellele, et spordivõistlused toimu

Ateena kooliharidus

Ateena koolihariduse eesmärk oli tagada üheaegselt füüsiline ja vaimne areng. Kasvatuse lõppeesmärk oli saada klassikalise keha ja vaimu tasakaal ehk kalokagathia:  inimlik täiuslikkus, inimese sisemine ja välise ilu kooslus. Kasvatus oli agonaalse iseloomuga ehk võituslik.  Kooliastmed: Kodune kasvatus: kuni 7a Palestra (Muusade kool): 7-16a Gümnasion: 16-18a Efeebiteenistus: 18-20a Kuidas ja mida õpetati? Kuni seitsme aastani kasvas poiss ema ja hoidjate järelvalve all. Kasvatusvahenditena kasutati selgitamist ja ettenäitamist kui ka karistamist, sh kehalist karistamist. Kreeka poiss hakkas juba seitsmeaastaselt õppima relvakäsitlust, muusikat ja tantsu. Ateenas õpetati ainult poisse. Õpetamise programm sisaldas intellektuaalset, muusikalist ja füüsilist kasvatust. Kreeka poisid pidid läbima õpetuse grammatisti, kitarristi ja pedotriibi juures. Grammatist õpetas lastele lugemist ja kirjutamist ning andis edasi aritmeetika põhialused. Lapsed kirjutasid terava pulg

Kronoloogia