Skip to main content

Ateena kooliharidus



Ateena koolihariduse eesmärk oli tagada üheaegselt füüsiline ja vaimne areng. Kasvatuse lõppeesmärk oli saada klassikalise keha ja vaimu tasakaal ehk kalokagathia: inimlik täiuslikkus, inimese sisemine ja välise ilu kooslus. Kasvatus oli agonaalse iseloomuga ehk võituslik. 
  • Kooliastmed:
  1. Kodune kasvatus: kuni 7a
  2. Palestra (Muusade kool): 7-16a
  3. Gümnasion: 16-18a
  4. Efeebiteenistus: 18-20a

Kuidas ja mida õpetati?
Kuni seitsme aastani kasvas poiss ema ja hoidjate järelvalve all. Kasvatusvahenditena kasutati selgitamist ja ettenäitamist kui ka karistamist, sh kehalist karistamist. Kreeka poiss hakkas juba seitsmeaastaselt õppima relvakäsitlust, muusikat ja tantsu. Ateenas õpetati ainult poisse. Õpetamise programm sisaldas intellektuaalset, muusikalist ja füüsilist kasvatust. Kreeka poisid pidid läbima õpetuse grammatisti, kitarristi ja pedotriibi juures. Grammatist õpetas lastele lugemist ja kirjutamist ning andis edasi aritmeetika põhialused. Lapsed kirjutasid terava pulgaga vahaga kaetud puutahvlikestele. Kitarrist õpetas poistele kitaral või lüüral mängimise oskust, deklameerimist, laulmist, esinemisjulgust , õiget rühti ja liikumist. Pedotriib õpetas poisse palestras ja gümnaseionis, treenis neid jooksus, hüpetes, rusikavõitluses, maadluses, oda- ja kettaheites. 18-aastaselt asusid kõik noormehed efteebiteenistusse, kus said sõjalise väljaõppe.
Välja kujunes kasvatuse süsteem paideia, mis kujundas tervikliku igakülgselt arenenud inimese. 
Õppetöö toimus tavaliselt dialoogi vormist, kus õpetaja ja õpilane omavahel väitlesid ja püüdsid jõuda tõeni. Õppetööd viidi läbi spordiväljaku sammaskäigus või parkides ning õpetajate kodudes. 

Tüdrukute haridus
Naine oli aniitkajal mehe võimu all ja pidi hoiduma tahaplaanile. Tal oli kaks võimalikku rolli: abielunaine või hetäär. Abielunaisena pidi ta sünnitama lapsi ja hoolitsema majapidamise eest. Hetäärid võisid saada meestega võrdse hariduse ning olid kohustatud neid lõbustama oma hoolitsetud ilu, graatsia, laulu, luuletamise ja võrdväärse suhtlemisoskusega nii kõnes kui kirjas. 

Õpetajad
Ateenas oli haridus tasuline ning koolid olid õpetaja eraalgatusel. Õpetaja pidi aitama õpilastel teha vahet hea ja halva vahel, et nad oskaksid valida õige tee. 
Ateen esimeseks filosoofideks-õpetajateks peetakse Sokratest ja sofiste. Sokraatiline õpetusmeetod on suunavate küsimuste kaudu tõe selgitamine. Sofistid rääkisid auditooriumi ees loenguvormis. Filosoofia õpetajana oli kuulsaim Platon. Tema arvates oli tähtis alustada õpingutega varases nooruses. Kasvatus peab toimuma järk-järgult, juhatades õpilase ideede maailma. Õpetaja pidi olema suurte teadmistega ja elukogemustega, kes on ideede maailmale lähedal. 

Kasutatud kirjandus:
Tilk, M. (2003.) Kasvatus eri kultuurides 1. Tallinn: M. Tilk.



Comments

Popular posts from this blog

Sparta kooliharidus

Hariduse üldeesmärk: Põhirõhk oli füüsilisel kasvatusel, mis pidi andma riigile kaitsja. Oluline oli saada elanikkond alluma käskudele ja reeglitele ning olema distsiplineeritud. Hariduse korraldus: Kool algas 7. eluaastal ning siis paigutati lapsed elama perekondadest eemale – õppima ja elama riiklikesse kasvatusasutustesse. Nii oldi kindlad, et kasvavad sarnased spartalased, kelle mõttemailm ning füüsis on kooskõlas riikliku nägemusega. Hariduse said nii poisid kui ka tüdrukud. ·          Poiste kasvatus: Õpetuse märksõnadeks võib pidada distsipliini, kiitust ja karistust. Poistest pidid saama vaprad, julged ja surmapõlglikud sõdalased. Hariduse põhirõhk oli füüsilisel kasvatusel, mille sisu oli kreeka viievõistlus, mis koosnes maadlusest, jooksust, kaugushüppest, kettaheitest ja odaviskest. Kuigi kehalised võimed ja oskused olid esmatähtsad, õpiti veidi ka arvutamist, lugemist ja kirjutamist, kuid see oli selgelt teisejärguline. Tänu sellele, et spordivõistlused toimu

Kronoloogia